ورود ثبت

ورود به سایت

نام کاربری *
گذرواژه *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

تکمیل فیلدهای ستاره‌دار الزامی است.
نام *
نام کاربری *
گذرواژه *
تکرار گذرواژه *
پست الکترونیک *
تکرار پست الکترونیک *

قوانین و مقررات / درباره ما / تماس با ما    02122276534   -   02122255495

راهنمای خرید دوربین مداربسته (قسمت اول)

خرید دوربین مدار بسته

احتمالا هنگام بررسی راهنمای خرید دوربین مدار بسته به فارسی و یا انگلیسی، به علامت‌های اختصاری (WDR/BLC/HSBLC/HLC) و کلمات محدوده پویایی یا گستره داینامیک برخورد کرده‌اید و شاید ندانید مفهوم این مخفف‌ها و عبارت‌ها چیست. در این مقاله و مقاله بعدی سعی داریم مفهوم آن‌ها را به بیانی ساده شرح دهیم.

در ابتدا باید بدانیم هر کدام از این اختصارات نماینده چه عبارتی هستند:

مخفف WDR: Wide dynamic range
مخفف BLC: Backlight Compensation

1. محدوده پویایی عریض (گستره داینامیک عریض): (WDR (Wide dynamic range

به طور کلی مفهوم محدوده پویایی و یا همان گستره داینامیک در ویژگی‌های بسیاری از محصولات مختلف دیده می‌شود و به صورت تعمیم یافته به نسبت میان کمیت‌های قابل اندازه‌گیری در هر چیزی معنا می‌شود. مثلا در دوربین های مدار بسته یا CCTV ها، به معنای نسبت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت یک تصویر است و کاربر در مشخصات دوربین‌های مداربسته به گزینه‌های انگلیسی Wide dynamic range و Super dynamic range و یا فارسیِ محدوده پویایی عریض، محدوده پویایی ویژه، گستره داینامیک عریض، گستره داینامیک یا داینامیک رِنج پیشرفته و فوق پیشرفته برخواهد خورد. همچنین ممکن است کلمات «true» و«real» به معنای «واقعی» در کنار این گروه واژه قرار بگیرد که یک پیغام بیش‌تر ندارد. این که برند دوربین مدار بسته، آپشن داینامیک رنجِ محصول مورد نظر شما را تضمین می‌کند. البته در برخی کمپانی‌ها این ادعا بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و بهتر است پیش از خرید تحقیقات لازم را انجام داده و البته از برندهای معتبری همچون پاناسونیک و بوش خرید کنید.
بد نیستم بدانیم WDR به قدرت سنسور (پروسسور، چیپ، حسگر) به کار برده شده در دوربین بستگی دارد.

درک بهتر گستره داینامیک عریض

برای درک بیشتر این مفهوم خود را جلوی منبع نوری همانند پنجره بزرگی رو به خورشید تصور کنید. جلوی آن بایستید و از کسی بخواهید از شما عکس بگیرد و یا فیلم‌برداری کند. کاملا طبیعی و منطقی‌ست که به دلیل نور زیاد پس زمینه، سوژه که شما باشید کاملا سیاه و یا به اصطلاح Silhouette خواهید شد. وجود آپشن گستره داینامیک بدین معناست که دوربین به وسیله اسکن دو منظوره تصاویر در شرایط کم نور و پرنور توسط سنسور، می‌تواند اختلاف نور را با هم پوشانی دو تصویر روی هم، کم کرده و تعادل کاملا مناسبی میان سوژه و زمینه برقرار کند. در صفحه اینستگرم شرکت، فیلم و عکسی برای توضیح این امکان به اشتراک گذاشته شده است. بدون این امکان در بسیاری از شرایط به دلیل نور شدید زمینه ممکن است بسیاری از سوژه‌ها از تیررس نگاه مانیتورینگ خارج شود. بنابراین از این پس با دقت بیشتری به توضیحات محصولات حفاظتی-نظارتی توجه و از کیفیت قطعات آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

2. خنثی کننده نور پس زمینه: (BLC (Backlight Compensation

عملکرد این آپشن نیز شباهت زیادی به WDR دارد اما قدرت اصلاح نور آن کمتر است. BLC در شرایط عدم تعادل نوری، به طور کلی نور تصویر را افزایش داده و شما قابلیت مانیتور سوژه را خواهید داشت اما نباید انتظار داشته باشید تعادل نوری کامل به خصوص در برابر منابع عظیم نوری همچون پنجره‌های بزرگ، درهای انبار و امثالهم داشته باشید. معمولا نور زمینه در این آپشن بالاست و شما امکان بررسی مناظر پشت سر سوژه‌ها را نخواهید داشت. برای درک این موضوع به عکس زیر توجه کنید.

خنثی کننده نور پس زمینه

با توجه به شواهد و فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده توسط برند های معتبر در شبکه‌های اجتماعی، این برداشت را می‌توان داشت که دو امکان فوق، بیشتر در تنظیم نور در روشنایی روز کاربرد دارند و آپشن های تنظیم نور در شب در ادامه گفته خواهند شد. با ما همراه باشید.

 


مطالب مرتبط

 

عضویت در خبرنامه

ارتباط با ما

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان کاووسی فر، پلاک 23
تلفن: 22276534-021     22255495-021     info 'at' sahba-co 'dot' com